گروه ادبیات
داوران این گروه عبارتند از:
ملاحت نجفی عرب |
مرجان سجودی |
صدف گلمرادی |
بیانیه گروه:
«کتاب خوب، یکی از ابزارهای کمال بشری است.»(مقام معظم رهبری مدظله العالی)
هیئت داوران بیستمین جشنواره کتاب رشد در بخش ادبیات ضمن قدردانی از فرهیختگانی که با ارسال آثار مکتوب خود در جشنواره شرکت نمودند، یادآور می شود آثار ارسالی از لحاظ کیفیت چندان انتظارات اعضای داوری را برآورده نکرد. انتظار می رفت آثار ارسالی:
1-رویکرد کاربردی داشته باشد و بخشی از نیازهای جامعه دانش آموزی و فرهنگی را پوشش دهد.
2. نتیجه فعالیت ها و پژوهش های اخیر نویسندگان محترم باشد.
3. روزآمد باشد و در منابع آن از کتاب ها و مقالات علمی و پژوهشی اخیر استفاده شده باشد.
4-نحوه ارجاع دهی آن بر اساس آخرین دستاوردهای علمی بین المللی باشد.
با این وجود هیئت داوران به منظور حفظ حقوق نویسندگان محترم و اجرای مسئولیت خود به داوری 22 کتاب در زمینه ادبیات پرداخت و پس از بررسی آنها و بیان دیدگاه ها و نظرات سایر اعضای گروه داوری هیچ اثری را شایسته برگزیده شدن ندانست.2 کتاب «بازی متن و تصویر»، اثر ماریا نیکولایوا و کارول اسکات با ترجمه فریبا خوشبخت، محبوبه البرزی ، با همکاری فائزه محمدبیگی و کتاب «شرلوک هولمز» نوشته استیون دویل و دیوید ای کرادر با ترجمه بهرام محتشمی را تقدیری اعلام نمود. همچنین در بخش نامزدهای جشنواره سه اثر«گهواره گربه و دیگر هیچ» از علی اصغر باقری، کتابـ «رسم شاعری، تدوین موضوعی بیانات آیت الله خامنه ای درباره شعر» از محمدرضا وحیدزاده و کتاب«هوشنگ گلشیری » به کوشش مریم شیرازی را معرفی کرد.
ما هیئت داوران بخش ادبیات بیستمین جشنواره کتاب رشد اعلام می داریم:
تمام تلاش خود را کرده تا بی طرفانه و منطبق با اصول حرفه ای قضاوت نماییم.
کوشیده ایم تا آنچه می ماند دست کم نقطه ای برای آغاز حرکات مثبت و مثمر ثمر باشد.
سعی کرده ایم به دور از حب و بغض در مدار منطق و استدلال حرکت کنیم.
بر این باوریم که جشنواره می تواند آغازگر شکل گیری آینده ای امیدبخش باشد.
در پایان از همه فرهیختگان به خاطر همه اعتمادها سپاسگزاریم.
گروه تصویرگری
داوران این گروه عبارتند از:
کوروش پارسانژاد |
احمد قائمی مهدوی |
حسین یوزباشی |
بیانیه گروه:
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای خداوند روزی ده رهنمای
در این مرز و بوم، هنر کتاب آرایی عمری به بلندای تاریخ دارد. هنر فاخری که درپس گذار از قرن ها همچون مرواریدی غلطان همچنان درخشندگی خود را حفظ کرده است. کتاب هایی چون قرآن و شاهنامه بایسنغری و معراج نامه خود گواهی بر این مدعاست.
دنیای کتاب چنان گسترده است که هنرهای فراوانی را در خود جای داده است و در این میان هنر گرافیک به خاطر کارآمدیش جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. هنری که قادر است در قالب صفحه آرایی، طراحی جلد، تصویرسازی و تایپوگرافی بر چشم و اندیشه مخاطبان خویش در کمترین زمان بیشترین تاثیر را بگذارد.
هییت داوران بخش طراحی کتاب بیستمین جشنواره کتاب رشد ضمن تقدیر و تشکر از طراحان، تصویرگران و ناشرانی که با توجه به شرایط اقتصادی موجود همواره با کوشش خود چراغ نشر را روشن نگه میدارد، بر مبنای چهار شاخص بخش تصویرگری بیستمین جشنواره کتاب رشد را داوری کرد.
توجه به ساختار طراحی جلد با توجه به محتوا و رعایت اصول زیبایی شناسی و آکادمیک، توجه به گرافیک کتاب اعم از جلد، متن و تصاویر به عنوان یک ساختار یکپارچه، توجه به صفحه آرایی و رعایت اصول و مبانی حرفه ای و خلاقیت و نوآوری در صفحه آرایی؛ توجه به گروه سنی و تناسب تکنیک با گروه سنی و نگاه به فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی از جمله شاخص های داوری این دوره از جشنواره بوده است.
هیات داوران بر این باور است که تنوع کیفی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره قابل توجه است. همچنین اعتقاد داریم در کنار کوشش های خلاقانه و ستودنی در این عرصه تا رسیدن به وضعیت مطلوب با عنایت به هویت ایرانی اسلامی و سابقه درخشان کتاب آرایی در در دوران پس از اسلام هنوز فاصله وجود دارد.
هییت داوران بخش طراحی کتاب بیستمین جشنواره کتاب رشد
کوروش پارسانژاد، احمد قائمی مهدوی، حسین یوزباشی
گروه تفکر و سبک زندگی
داوران این گروه عبارتند از:
سجاد مهدی زاده |
فهیمه فداکار |
نفیسه نجفی قدسی |
بیانیه گروه:
یکی از مهمترین موضوعات مورد علاقه جامعه امروز، در تمام ردههای سنی، موضوع مهارتهای زندگی و مسائل ناظر به سبک زندگی به شمار میرود؛ در چند سال اخیر نیز این موضوع مورد توجه مولفان و ناشران ایرانی قرار گرفته است، هرچند این توجه با آشفتگی و نابسامانیهایی همراه بوده است؛ در این بین به علت اقبال و بازارگرم اقتصادی آن، شاهد ترویج آثار زرد و بازار پسند و البته انبوه آثار ترجمهای غیربومی نیز بودهایم که با نیازها و واقعیتهای فرهنگ ایرانی چندان سازگار نبوده است. گستردگی موضوع مهارتهای زندگی و مولفههای آن نیز موجب ابهاماتی در این عرصه شده است و حجم قابل توجهی از تولیدات مکتوب و البته آموزشها ناظر با آن، در این حوزه قابل بررسی به نظر میرسد.
توصیف وضع موجود (با اشاره ای به وضعیت کلی کتابهای جشنواره):
در مورد نحوه تخصیص و توزیع کتب حوزه تفکر و سبک زندگی، در این دوره از جشنواره ملاحظاتی قابل توجه بود. نکته اول اینکه در این دور داوری با چینشی متفاوت از کتب مواجه بودیم و جای کتب مهارتهای زندگی برای رده سنی کودک و البته نوجوان در این گروه تقریبا خالی بود. با توجه به بین رشتهای بودن موضوع این نوع کتب ممکن است بسیاری از این دست کتب در گروههای دیگر برای بررسی ارسال شده باشد لکن با توجه به ملاحظات خاص این نوع کتب و اهمیت نوع بیان و ارائه مطلب در این سنخ موضوعات، پیشنهاد تمرکز این نوع کتب در یک گروه را داریم. نکته دوم فارغ از برخی کتب مبنایی یا کاربردی بخش جدی کتب ارسالی به این گروه در دو بخش قابل دسته بندی است بخشی که کاملا ناظر به والدگری نگارش شده بود مثلا در حوزه سواد رسانه ای تا تربیت جنسی و مراقبت از بچههای پیش از دبستان، و همچنین کتبی با موضوع خانواده و ازدواج و همسرداری که هرچند این کتب هم در نوع خود کتب مفید و قابل استفاده ای بودند لکن به نظر میرسد بیشتر با نگاه جوانان و زندگی بزرگسالان نگارش شده بود و در حوزه مهارتهای زندگی دانشآموزی و یا حتی آموزش آنها توسط والد یا آموزگار تنظیم و تالیف نشده بود. شاید بتوان برای مراحل بعدی حوزهای را مجزا برای کتب خانواده تخصیص داد. همچنین مشکل دیگر این بود که کتب برجسته عمدتا از یک ناشر به خصوص بود و مشابهت زیاد کتب این ناشر با هم انتخاب را سخت میکرد. با توجه به ملاحظات خاص کتب این دوره، معیارهای ارزیابی و داوری آثار این گروه در این جشنواره موارد زیر بوده است: 1- تناسب با نیاز و زبان مخاطب عمومی و تخصصی نبودن مخاطب از حیث فرهنگ و نظام فکری 2- همسویی با اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش و رویکرد تربیت اسلامی 3- جذابیت در طراحی و قالب ارائه مطلب اعم از نگارش، پاکیزگی و آراستگی ظاهری کتاب از حیث کیفیت چاپ، ویراستاری، صفحه آرایی و طراحی فعالیتهای فعالانه ؛ 4- رویکرد بومی و پایبندی به ارزشهای اسلامی، اخلاقی و انسانی؛ 5- تازگی و نو بودن موضوع و کمتر توجه شدن به آن در حوزه نشر داخلی. که مورد اخیر معیاری مهم برای تمایز بین موارد نهایی شد.
نقاط قوت کتابها:
از نقاط قوت کتابهای مورد بررسی در جشنواره رشد امسال، تعداد بیشتری از آثار تالیفی و خصوصا با بومی و دینی بود و امید است این روند با تشویق و تبلیغ نهادهای مرتبط رو به فزونی برود
نقاط ضعف کتابها:
و در عین حال مهم ترین مشکل کتب ارائه شده در امسال جای خالی کتب حوزه کودک و نوجوان و خروج کتب حوزه تفکر و البته بسیاری موضوعات مرتبط با رشد فردی از این حوزه بود. نقطه ضعف جدی کتب موجود هم هرچند عمدتا تالیفی و نگاه بومی و اسلامی خوبی داشتند نگاه ضعیف به مولفههای زیبایی شناختی و توجه به مخاطب عمومی در طراحی قالبها بود که میتواند در سالهای بعدی اصلاح شود.
ارائه پیشنهادهایی به منظور بهبود کیفیت کتابها به ناشران، پدیدآورندگان یا سیاست گذاران فرهنگی و...:
در پایان به منظور بهبود کیفیت کتابها به ناشران، پدیدآورندگان یا سیاست گذاران فرهنگی پیشنهاد میشود که : 1- با نظارت تخصصی سازمانهای ذیربط، عناوین و محدودۀ محتوایی مهارتهای زندگی بازتعریف و شفاف تر شود و با نیازسنجی دقیق و بومی ناظر به مخاطبین در رده های سنی مختلف نقشه جامعی به عنوان نقشه راه برای ترجمه و تالیف در این حوزه تهیه بشود. 2- پشتیبانی از کارهای گروهی و ناشرانی که در کنار آثار ترجمهای نسبت به کتابهای تألیفی اهتمام دارد مورد توجه و تشویق قرار بگیرند . 3- ناشران و نویسندگان در آثار خود به جنبههای عملی و کاربردی و بومی مهارتهای زندگی توجه جدیتری نشان دهند که این مهم لزوم نظارت دقیقتر و کارشناسی تر بر این نوع کتب را می طلبد. 5- تولید آثار مجموعهای تألیفی و بومی با کیفیت محتوایی و هنری و فنی سطح بالا بهویژه برای کودکان و نوجوانان –مشابه آنچه در کتابهای ترجمهای وجود است- مورد توجه بیشتر قرار گیرد
گروه مطالعات دینی
داوران این گروه عبارتند از:
یاسین شکرانی |
سجاد طباطبایی نژاد |
رضا سلامت پناه |
بیانیه گروه:
هوالمنتخب
در روزگار ما، هویت ایرانی اسلامیِ نوجوانان و جوانان سرزمینمان، پژواک بلندی از خداجویی و عاملی برای رهایی از بندهای جهانِ پرفسون و دنیای سرمایه پرستِ است و راز این همه هجمه بر ما نیز پیداست: تا چراغ آیین و فرهنگ از کفِ ما بربایند و بیراهه را راه نشان دهند.
جشنواره رشد در این موج خیز، فانوسی است که میکوشد تا پیشِ پایی روشن کند و راهی گشاید و آثاری شایسته را نشان کرده و بر چشم دانش آموزان و معلمان بَرنِشانَد. از این روی بخش مطالعاتِ دینی کتاب رشد، کوشید تا با بررسی و داوری کتابهای واصله در این حوزه آنچه را که مناسبترین است را برگزیند. استواری علمی معرفتی و تناسب با مخاطبانِ حوزه تعلیم و تربیت دو اصلِ مهم این گزینش بوده است.
گروه داستان کودک
داوران این گروه عبارتند از:
حسن دولت آبادی |
مسلم قاسمی |
فهیمه شانه |
نگین صدری زاده |
زهرا محسنی فرد |
بیانیه گروه:
گسترش روز افزون رسانههای دیجیتال سبب تهدید جایگاه کتاب و شوق کتابخوانی در میان کودکان ایرانی شده و کاهش چشمگیر تیراژ کتاب در کشور ما موجبات نگرانیهای جدی صاحبنظران و اندیشمندان را فراهم کرده است. این در شرایطی است که با مراجعه به آمار سرانۀ مطالعه در جوامع پیشرفته درمییابیم کتابخوانی و مطالعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و شوق مطالعه در میان مردمان آن جوامع همچنان وجود دارد. بیتردید برنامهریزیهای اصولی برنامهریزان فرهنگی هر کشور یکی از عوامل حفظ شرایط مطالعۀ کتاب در آن مرزوبوم است. جای خرسندی است که وزارت آموزشوپرورش ایران نیز سالهاست که با برگزاری جشنوارۀ کتاب های کمکآموزشی رشد اقدام به شناسایی آثار برتر نویسندگان نموده و علاوه بر معرفی این آثار به علاقهمندان، زمینۀ تشویق ناشران را برای انتشار بیشتر این کتابها فراهم ساخته است. دو بخش از این جشنواره شامل داستان های خردسالان و داستانهای کودکان است که امسال تعداد ۱۶۰ کتاب از سوی داوران این بخشها مورد بررسی قرار گرفت.
هیئت داوران این بخشها، پس از بررسی آثار، پیشنهادات خویش را به شرح ذیل اعلام می دارد:
1.از آنجا که نثر مترجمان صاحبقلم بخش مهمی از ادبیات هر کشور را در بر میگیرد، ضرورت آشنایی با تجارب صاحبنظران جهانی ایجاب می کند که ترجمۀ کتابهای داستان کودک دیگر کشورها نیز در بخشی مستقل در این جشنواره بررسی شوند.
2.بهدلیل تفاوتهای جدی داستانهای تصویری بدون متن با داستانهای مکتوب و مصور و تاتیرات گستردۀ این آثار بر بالندگی خلاقیت کودکان، پیشنهاد می شود این گونه آثار نیز مستقلاً بررسی و ارزیابی شوند.
3.پیشنهاد میشود در روند بررسی و ارزیابی، کتابهای دربرگیرندۀ مجموعه چند داستان هم، مستقل از کتابهای دارای یک داستان بررسی شوند.
4. اینک که برگزاری بیست دوره جشنواره کتاب رشد به تولید گسترده ی این آثار یاری رسانده است، انتخاب فقط یک اثر برگزیده از میان تعداد کثیر کتاب های هر بخش کافی نیست. لذا پیشنهاد میشود حداقل سه اثر در هر بخش انتخاب و معرفی گردند تا هم موجبات دلگرمی و تشویق بیشتر نویسندگان و ناشران محترم فراهم شود و هم آثار توانای بیشتری در اختیار علاقهمندان قرار گیرد.
5. با توجه به ضرورت اجتناب از آموزش مستقیم مفاهیم و ارزشهای اخلاقی و انسانی در داستان، پیشنهاد میشود نویسندگان محترم به تمرکز بر عنصر لذت و سرگرمی بهمثابۀ اصول جدی و مهم در داستان کودک توجه نمایند.
برای همۀ نویسندگان و ناشران اندیشمند کتابهای داستان که مهمترین تولید کنندگان کتاب های کمکآموزشی هستند و نیز برگزارکنندگان محترم جشنوارۀ کتاب رشد، توفیق هرچه بیشتر آرزو میکنیم.
گروه داستان نوجوان
داوران این گروه عبارتند از:
مهری ماهوتی |
حبیب یوسف زاده |
یوسف قوجق |
بیانیه گروه:
مقدمه
به یقین عصر حاضر را باید عصر نبرد روایتها دانست. اینک، ما در جهانی زندگی میکنیم که در آن هر کس داستانپرداز بهتری باشد، مقبولتر و بر افکار مردم مسلطتر خواهد بود. شاید بارزترین مصداقِ اثرگذاری داستان را بتوان در مجموعه ماندگار «هزار و یک شب» سراغ گرفت. داستانهای حیاتبخشی که شهرزاد قصهگو با نقل آنها فرصتِ زندگی خود و دختران شهرش را روزبهروز تمدید میکند و هر شب برای منصرف کردن پادشاه خونریز از کشتن دیگران، طرحی نو میافکند تا اینکه در نهایت روح پریشان او را سامان میبخشد. شهرزاد قصهگو- به نمایندگی از تمام قصهگویان- بهطور نمادین حیاتبخش بودن قصه و داستان و تأثیر آن در روح و جان آدمیان را گوشزد میکند. با این وصف، قصه و داستان میتواند احساسات و عواطف مخاطبان را جهت دهد. یا چنانکه «بِرنو بتلهایم» درکتاب «افسون افسانهها» تاکید میکند: - داستانهای بزرگ، انسانهای بزرگ میپرورند. - با داستان میتوان عواطف انسانی را در جهت خاصی هدایت کرد. - بدون تخیلات امیدبخش، ما برای مقابله با شوربختیهای زندگی توان کافی نخواهیم داشت. کودکی و نوجوانی دورانی است که باید این تخیلات در آن تغذیه شوند. با این وصف، داستانهای خوب میتوانند برای مخاطب و بویژه نوجوانانی که دوره حساس بلوغ را طی میکنند و در آستانه نوعی تحولِ شناختی قرار گرفتهاند، نقش «شبیهسازِ زندگی» را ایفا کنند. سوءتغذیه فرهنگی که امروز از آن رنج میبریم و مدام در جادههای زندگی از ما قربانی میگیرد، بیشک تا حد زیادی ناشی از این است که ما و فرزندانمان بدون سیر و سفر در داستانهای ناب، سر از جادههای پر پیچ و خم زندگی درمیآوریم و در عرصه اجتماعی تلفات بالایی داریم! خلاصه اینکه، یک ملت باهویت تا زمانی به حیات خود ادامه میدهد که بتواند ارزشهای متعالی خود را در فرزندانش تداوم ببخشد و برای چنین استمراری هیچ چیز با داستانهای شورانگیز که بر روح و جان مخاطب رسوخ نماید، برابری نمیکند. از این رو، غربالگری داستانها و ارائه نمونههای اثرگذار و ارزنده آنها به مخاطبان، اهمیتی مضاعف مییابد که امید میرود این مهم بیش از پیش در جشنواره کتاب رشد مورد عنایت قرار گیرد و از طریق ارتباط هر چه فراگیرتر با ناشران و نویسندگان این عرصه، در تغذیه معنوی فرزندان این مرز و بوم نقشآفرینی کند.
گروه خاطره نگاری
داوران این گروه عبارتند از:
رحیم مخدومی |
محمدحسین کریمیپور |
امیرشهریار امینیان |
جواد کامور بخشایش |
بیانیه گروه:
برترین شاهکارهای ادبی جهان با موضوع جنگ به نگارش درآمده. تولیدکنندگان بازیهای رایانه ای بازیهای جنگی را از دوران طفولیت وارد زندگی کودکان می کنند. این میزان توجه به جنگ به دلیل جذابیت آن است. دفاع مقدس به رغم برخورداری از آن جذابیت، فاقد بدآموزیهای جنگ است. کودکان و نوجوانان را باید با فرهنگ دفاع مقدس و قهرمانان دفاع، که شهدا و ایثارگران هستند، آشنا کرد.
گروه شعر
داوران این گروه عبارتند از:
محمدمهدی سیار |
بابک نیک طلب |
سید حبیب نظاری |
گروه علوم کاربردی
داوران این گروه عبارتند از:
افشار بهمنی |
محمدرضا شکرریز |
محمد نیک افروز |
پرستو آریانژاد |
بیانیه این گروه:
بنام خداوند بزرگ و مهربان
بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در حالی به ایستگاه پایانی می رسد که حوزه تولید، تالیف و انتشار کتابهای آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، با چالش های متعددی روبرو بوده و فرصتهای بسیاری را تا حد زیادی از دست داده است. اما در عین حال با خلاقیت کودکان و نوجوانان، خانوادهها و ناشران عزیز و با استفاده از ظرفیتهای ارتباطی جدید، از همین چالشها به عنوان فرصتی برای رشد کتابخوانی می توان بهره برد. هیئت داوران گروه علوم کاربردی بیستمین جشنواره ملی رشد، پس از مطالعه و بررسی کتابهای رسیده به دبیرخانه جشنواره، کتابهای برگزیده و تقدیری را انتخاب و حاصل نقدها و نظرات خود را به شرح زیر اعلام می دارند:
۱- هیئت داوران، خرسندی و مسرت و تشکر ویژه خود را از ارسال کتابهای مختلف در علوم کاربردی بوسیله ناشران عزیز اعلام میدارد.
2- تغییرات گسترده اجتماعی و سیر شتابان رشد و تکوین علم و دانش، ایجاب مینماید که همگام با رشد دامنه دانش و فناوری، به چگونگی کاربست ساحت های مختلف متناسب با نیازهای روز و توجه به برنامه درسی ملی و نیازهای آموزشی، توجه بایستهای از طرف نویسندگان، پژوهشگران و اهالی دانش در کتابهای آموزشی صورت بگیرد.
3- با وجود به تنوع کتابها و تغییرات مناسب در ظاهر و طراحی جلد و شکل کتاب ها، جای خالی ویراستاری مجرب و متن شناس به عنوان همراه و راهنمای نویسنده، بخصوص در کنار نویسندگان جوان، میتواند به بهبود و ارتقاء متن کمک شایانی کند. از سوی دیگر، ویراستار علمی، به ویژه در بخش کتابهای کمک آموزشی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش، ضرورتی انکارناپذیر است.
4- ضمن ابراز امتنان از ناشران و اهالی صنعت چاپ در همراهی با نویسندگان با وجود چالشهای مختلف حرفه ای، انتظار میرود در ارتقای روزافزون کیفیت علمی کتابهای آموزشی و متناسب سازی محتواها با برنامه درسی بسته های تربیت و یادگیری، تلاش مداومی صورت گیرد.
5- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دستیاری خود را به سمت نویسندگان، مترجمان و اهالی تفکر و پژوهش، دراز میکند و امیدوار است در سالهای آینده شاهد درخشش بیشتر کتابهای حوزه فنی و حرفه ای و کاردانش باشیم.
گروه فرهنگ و هنر
داوران این گروه عبارتند از:
وحید گلستان |
محمد آدرفر |
سید مصطفی زراوندیان |
بیانیه گروه:
تفکر و بازتفکر در اندیشه ها، نیاز مستمر همه ی ماست و کتاب است که نسبت مان را با خود، با جهان شگفت انگیز، با دیگران و با خدای خود به شکلی اثربخش جهت می دهد، نو به نو و همیشگی، و در نسبت با "فرهنگ" ، به عنوان پدیداری زنده و پویا، بس پر اهمیت تر است.
خسرو داودی-مریم انصاری-الهام رخشنده
گروه دانشافزایی
داوران این گروه عبارتند از:
مریم انصاری |
الهام رخشنده دوست |
خسرو داودی |
بیانیه گروه:
مقدمه (کلیاتی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت موضوع):
کتاب های کمک آموزشی نقش مهمی در تکمیل برنامه های درسی دارند و به عنوان آثارو رسانه ی مکتوب می توانند وجوهی از برنامه درسی را که در کتاب های درسی به آنها کمتر پرداخته می شود، پوشش دهند. از این بابت این نوع از کتاب ها همیشه در کانون توجه دانش آموزان و خانواده های آنها قرار می گیرد. بازار فروش نیز موید این نکته می باشد.
گروه مطالعات اجتماعی
داوران این گروه عبارتند از:
سیدمهدی باقریان |
علی اکبر ناسخیان |
لطیف عیوضی |
محمد صادقیان |
سیده سمیه طباطبایی |
بیانیه گروه:
«ن والقلم و ما یسطرون»
روزِ تنعم و شبِ عيش و طرب مرا/ غير از شبِ مطالعه و روزِ درس نيست. شايد مطلوبِ جشنوارة كتابِ رشد اين باشد كه بر مدار تربيت و يادگيري، مرز كتاب درسي، كمك درسي و غيردرسي را کمرنگ کند تا مخاطبان را با كتاب و كتاب خواني دم خور و مأنوس سازد و براي تلاقي توليد، توزيع و مصرف فرهنگي و تربيتي، همة كنشگران عرصه تربيت را مخاطب ساخته و گرد هم آورد. بيشك اين هدف، توش و توان و همت و حميتي ميطلبد كه شاید بيش از رزقِ مقسوم جشنوارۀ کنونی به نظر آید، ولي بيترديد همين ظرفيت و قابلیت موجود نيز پذيرفتني و چه بسا ستودني است و به هيچ بها و بهان هاي نبايد آن را مهمل و عاطل گذاشت و بر اهالي فرهنگ و تربيت است كه براي كارايي و اثربخشي آن همت کنند.